Managementboeken top 10

Haal inspiratie uit deze tien meest geprezen en bestverkochte managementboeken.

Nr
Titel
NL
EN
1

Spencer Johnson

Who Moved my Cheese?

Wie heeft mijn kaas gepikt?

Veranderingen gaan snel tegenwoordig, en komen vaak onverwacht. Hoe speelt u daarop in? Ziet u veranderingen als een uitdaging of wordt u erdoor verlamd?

Alle vier de personages in 'Wie heeft mijn kaas gepikt?' worden geconfronteerd met snelle veranderingen, alle vier reageren zij anders als hun kaas plotseling op is.

'Kaas' is in dit geval de metafoor voor wat we in het leven nastreven: een interessante baan, een warme relatie, geld, bezit, gezondheid en spiritueel evenwicht.

Hebben we onze 'kaas' gevonden, dan is de neiging groot ons eraan vast te klampen. Maar de voorraad kaas is niet onuitputtelijk. Een bedrijf reorganiseert, een partner gaat ervandoor, ziekte slaat toe en zekerheden ontvallen ons. Johnson en Blanchard gaan in op de angst die veranderingen veroorzaken, laten zien hoe u die met succes overwint, en hoe u uit veranderingen nieuwe kansen schept, zowel zakelijk als privŽ.
2

Stephen Covey

The 7 Habits of Highly Effective People

De 7 eigenschappen van effectief leiderschap

Het boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap behoeft nauwelijks nog introductie. Het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen.
Covey heeft met zijn boek een miljoenenpubliek bereikt. Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons persoonlijk leven, diensten en organisaties kunnen verbeteren. Zijn inzichten hebben het leven en werken van velen ingrijpend veranderd. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds opnieuw jonge generaties aan te spreken.
3

David Allen

Getting Things Done

Getting Things Done

Prettig en efficient werken, zonder stress

Getting things done is de sleutel tot prettig en effici‘nt werken zonder stress. Laat dingen niet liggen tot uw inbakje een onoverzichtelijke hoop papieren is en uw hoofd vol zaken zit die u niet mag vergeten, maar regel ze nu! David Allen laat in dit boek zien hoe u uw privŽleven en werk met eenvoudige hulpmiddelen zo kunt organiseren, dat in ŽŽn oogopslag duidelijk wordt wat u waar en wanneer kunt doen. Zo beslist u altijd gemakkelijk wat op dat moment de nuttigste tijdsbesteding is.

Het idee van Allen is simpel: uw vermogen om productief te zijn is recht evenredig aan uw vermogen om te ontspannen. Alleen als uw hoofd leeg is en uw idee‘n georganiseerd zijn, kunt u productief zijn zonder stress en uw creativiteit laten werken.

Dit boek is een praktische training om uw leven prettig en effici‘nt in te delen. Allen leert u:
- de keuze te maken om iets direct te doen, het uit te stellen of te delegeren en zo uw inbakje leeg te werken;
- doelen te stellen en doelgericht te blijven als de situatie verandert;
- projecten te herkennen en te plannen;
- uw e-mail en papierwerk te organiseren;
- u prettig te voelen als u iets niet doet.
4

Spencer Johnson

The One Minute Manager

De One Minute Manager

De One Minute Manager' van Ken Blanchard is een businessklassieker, die al vele jaren gelezen en gebruikt wordt in allerlei organisaties. Vele managers van topondernemingen passen de methode nog steeds met succes toe. De kracht van dit boek zit hem in de drie effectieve managementtechnieken die in een verhalende vorm verteld worden. Ken Blanchard wijst u de weg naar meer productiviteit, meer arbeidsvreugde en grotere persoonlijke voorspoed.
5

W. Chan Kim

Blue Ocean Strategy

De blauwe oceaan

Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. In de toekomst zullen volgens Kim en Mauborgne deze en andere aspecten van concurrentiestrategie geen winstgroei meer opleveren. De blauwe oceaan is de neerslag van hun idee‘n over concurrentie en de toekomst van het bedrijfsleven. De auteurs beargumenteren dat concurrentiestrijd alleen nog maar leidt tot een bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten voor een alsmaar krimpende winstmarge. Zij pleiten voor creatie of ontdekking van nieuwe, onontgonnen marktgebieden: blauwe oceanen. Deze vorm van waarde-innovatie kan een voorsprong van meer dan tien jaar op de concurrentie inhouden. De tot de verbeelding sprekende, uitgewerkte voorbeelden in dit boek zijn onder meer Cirque du Soleil en JCDecaux. De blauwe oceaan is gebaseerd op analyse van honderdvijftig grote en kleine bedrijven die een dergelijke strategische waarde-innovatie realiseerden. Kim en Mauborgne hebben deze analyse omgezet in een degelijk, bondig betoog met concrete aanbevelingen om blauwe oceanen te ontdekken of te ontwikkelen.
6

Jim Collins

Good to Great

Good to Great

Jim Collins heeft met Good to Great een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Nu is er eindelijk de Nederlandstalige editie.

Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.
Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes Ð geen hypes.

Voor al deze bedrijven geldt:
1 het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar);
2 ze werven de juiste mensen;
3 ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes;
4 ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u 't meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?;
5 ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur;
6 ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief;
7 ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.
7

Dale Carnegie

How to Win Friends and Influence People

Hoe je vrienden maakt en mensen beinvloedt

How to Win Friends and Influence People verscheen voor het eerst in 1936. Deze wereldwijde bestseller is tijdloos en nog steeds zeer relevant. Het heeft al miljoenen mensen geholpen, zowel zakelijk als privŽ. Nu kun jij lezen hoe je het maximale uit jezelf haalt. Succes komt voornamelijk door het vermogen om idee‘n te uiten, leiderschap te tonen en enthousiasme op te wekken bij anderen, aldus Dale Carnegie.

Hij leert je drie technieken om met mensen om te gaan, zes manieren om jezelf geliefd te maken, twaalf stappen om mensen te overtuigen en negen manieren hoe je mensen kunt veranderen zonder ergernis op te wekken. Op praktische wijze en aan de hand van anekdotes leer je hoe je ervoor zorgt dat mensen zich gewaardeerd en belangrijk voelen.

Dale Carnegie was een Amerikaans schrijver, spreker en ontwikkelaar van beroemde cursussen in zelfverbetering, verkoop, bedrijfstraining en openbaar spreken.
8

Jim Collins

Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies

This is not a book about charismatic visionary leaders. It is not about visionary product concepts or visionary products or visionary market insights. Nor even is it about just having a corporate vision. This is a book about something far more important, enduring, and substantial. This is a book about visionary companies.
So write James C. Collins and Jerry I. Porras in this groundbreaking book that shatters myths, provides new insights, and gives practical guidance to those who would like to build landmark companies that stand the test of time. Drawing upon a six-year research project at the Stanford University Graduate School of Business, Collins and Porras took eighteen truly exceptional and long-lasting companies -- they have an average age of nearly one hundred years and have outperformed the general stock market by a factor of fifteen since 1926 -- and studied each company in direct comparison to one of its top competitors. They examined the companies from their very beginnings to the present day -- as start-ups, as midsize companies, and as large corporations. Throughout, the authors asked: "What makes the truly exceptional companies different from other companies?" By answering such questions, Collins and Porras go beyond the incessant barrage of management buzzwords and fads of the day to discover timeless qualities that have consistently distinguished outstanding companies. They also provide inspiration to all executives and entrepreneurs by destroying the false but widely accepted idea that only charismatic visionary leaders can build visionary companies.

Filled with hundreds of specific examples and organized into a coherent framework of practical concepts that can be applied by managers and entrepreneurs at all levels, Built to Last provides a master blueprint for building organizations that will prosper long into the twenty-first century and beyond.

Visionary companies are built by visionary leaders, whose ideas live on long after their death. This book examines 18 world class companies and the reasons for their success.
9

Peter M. Senge

The Fifth Discipline

Het Vijfde Discipline

Arie de Geus: 'Goddank! Het eerste serieuze, maar uitstekend leesbare boek over lerende organisaties'.
10

Peter S. Pande

The Six Sigma Way

This title is an implementation blueprint for Six Sigma! The Six Sigma Way demystifies Six Sigma with a real-world 'how-to 'guide. A good investment for any business planning to launch Six Sigma. - John Biedry, VP Quality and Compliance, Sears Home Services. Cost reduction ...productivity improvement ...customer retention ...these are the promises of the Six Sigma quality management system. The Six Sigma Way reveals how GE, Motorola, and numerous other companies are successfully using Six Sigma to fine-tune products and processes, improve performance, and increase profits. Now you can read the roadmap for implementing Six Sigma in your manufacturing or service organization.The authors - who have worked with some of the most visible Six Sigma companies including GE - provide step-by-step guidance and practical implementation guidelines. Whether your goal is to fix a process problem or implement Six Sigma company-wide, The Six Sigma Way will help you develop an approach customized for your company's needs and the challenges of the twenty-first century business environment. The Six Sigma Way : addresses the challenges and politics of launching, leading, and training people for Six Sigma; focuses on implementing the major steps and quality improvement tools in the Six Sigma system; and features insights, comments, and examples from business leaders and managers using Six Sigma in their organizations.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>